Khamis, 18 Julai 2013
Rabu, 17 Julai 2013
unit piawai
ini ialah pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) saya bagi B6 D1 E1 saya. harap anda dapat memberikan maklum balas kepada saya.
Isnin, 15 Julai 2013
sumber tenaga bab 6 tingkatan 1
pelbagai bentuk tenga
tenaga tidak boleh dibuat atau dihapuskan ia hanya boleh ditukar kepada jenis tenaga yang lain.
cerek air elektrik = tenaga elektrik - tenaga haba
televisyen = tenaga elektrik - tenaga cahaya + tenaga bunyi - tenaga haba
lilin = tenaga kimia - tenaga haba - tenaga cahaya
coretan saya
hari ini cikgu ajar saya tentang jenis-jenis tenaga. (sumber tenaga bab 6 tingkatan 1) cikgu tanya :
1.kalau tidak ada matahari apa yang akan terjadi kepada kehidupan. cikgu kata cikgu hendak tanya esok.
jawapan saya:
- kalau tidak ada matahari tumbuhan akan mati kerana tumbuhan tidak boleh melakukan proses fotosintesis manakala manusia dan haiwan memerlukan gas oksigen yang dibekalkan oleh tumbuhan untuk proses respirasi dan juga bertujuan untuk bernafas. Jika tiadanya matahari kitaran makanan akan terjejas kerana haiwan yang hanya makan tumbuhan iaitu herbivor tidak mendapat makanan yang sepatutnya.
betulkah jawapan saya sila berikan ulasan anda. Terima kasih.
1.kalau tidak ada matahari apa yang akan terjadi kepada kehidupan. cikgu kata cikgu hendak tanya esok.
jawapan saya:
- kalau tidak ada matahari tumbuhan akan mati kerana tumbuhan tidak boleh melakukan proses fotosintesis manakala manusia dan haiwan memerlukan gas oksigen yang dibekalkan oleh tumbuhan untuk proses respirasi dan juga bertujuan untuk bernafas. Jika tiadanya matahari kitaran makanan akan terjejas kerana haiwan yang hanya makan tumbuhan iaitu herbivor tidak mendapat makanan yang sepatutnya.
betulkah jawapan saya sila berikan ulasan anda. Terima kasih.
sejarah bab 1
Maksud sejarah•Ibnu Khaldun – peradaban, perubahan, sifat-sifat masyarakat manusia.•Herodotus
– penceritaan tindakan manusia dan sebsb mereka melakukannya.•Mohd Yusof
Ibrahim – catatan atau rekod peristiwa masa lalu
Sumber sejarah
•Sumber sejarah perlu dibuat tafsiran, pemilihan, pertimbangan, penilaian dan penyelidikan saintifik untuk membuktikan kebenaran atau kesasihan
Sumber sejarah
•Sumber sejarah perlu dibuat tafsiran, pemilihan, pertimbangan, penilaian dan penyelidikan saintifik untuk membuktikan kebenaran atau kesasihan
Ciri-ciri sejarah
•Tepat dan benar – pengistiharan Putrajaya sebagai
Wilayah Persekutuan
•Penting dan bermakna – sambutan hari kemerdekaan
•Sebab dan akibat – sebab-sebab kemasukan imigran Cina dan India
sumber
•Sumber terbahagi kepada dua iaitu sumber pertama yang
dikenali sebagai sumber
primer dan
sumber kedua juga dikenali sumber sekunder
Sumber pertama
•Sumber
primer
•Memberi gambaran tentang peradaban sebuah masyarakat
•Bersifat asli dan belum diolah
a) Artifak, monumen, bahan ciptaan tinggalan sejarahterdapat di Tapak
Bandar Kedah Tua dan Candi Lembah Bujang
b) Manuskrip / surat khabar sezaman (disimpan
di arkib negara )c) Batu bersurat di Kuala
Terengganu (menunjukkan tarikh kedatangan islam dan penemuan tembaga purba pada kurun
ke-13 dengan tulisan al-quran)
d) Catatan asal diari, buku harian, surat peribadi, mini – mini mesyuarat dan fail
rasmi kerajaan
Sumber kedua
•Sumber sekunder
•Fakta yang
diolah / diterbitkan (laporan majalah, jurnal, risalah, kajian, dan ensklopedia buku
Kaedah mendapat sumber sejarah
Terdapat 3 jenis kaedah untuk mendapatkan sumber sejarah seperti kaedah lisan, kaedah bertulis
catatan, kaedah arkeologi
Kaedah lisan
•Temubual, ucapan, cerita, pengisahan
•Tiada kebenaran atau kesasihan diragui kerana ditokok tambah dengan sastera rakyat seperti
mitos , dongeng, lagenda, dan puisi
Kaedah bertulis / catatan
•Penulisan ahli sejarah dahulu seperti manuskrip.
Kaedah arkeologi
•Cari gali
•Sumber sebenar
•Seperti : fosil, batu bersurat, dan artifak di gua
Langgan:
Catatan (Atom)